philippine studies

Ateneo de Manila University - Loyola Heights, Quezon City - 1108 Philippines

The Tribune During the Japanese Occupation

Ricardo Trota Jose

Philippine Studies vol. 38, no. 1 (1990): 45-64

Copyright © Ateneo de Manila University

Philippine Studies is published by the Ateneo de Manila
University. Contents may not be copied or sent via email
or other means to multiple sites and posted to a listserv
without the copyright holder’'s written permission. Users
may download and print articles for individual, noncom-
mercial use only. However, unless prior permission has
been obtained, you may not download an entire issue of a
journal, or download multiple copies of articles.

Please contact the publisher for any further use of this
work at philstudies@admu.edu.ph.

http://www.philippinestudies.net
Fri June 27 13:30:20 2008



Philippine Studies 38 (1990): 45-64

The Tribune During the Japanese Occupation

RICARDO TROTA JOSE

Those who remember the Japanese occupation undoubtedly remem-
ber the daily newspaper of that time, the Tribune which became a
propaganda mouthpiece for the Japanese, and as such, became the
brunt of jokes and insults from its readers.

It had not always been that way. Before the war the Tribune was
a reputable daily, the foremost morning paper in Manila. Born on
April Fool’s Day, 1925, it competed with the American-owned Manila
Daily Bulletin and the rival Philippines Herald. The rivalry led to a race
for scoops, exclusives and occasional mudslinging, but it kept stan-
dards high. Don Alejandro Roces, who already owned the Tagalog
Taliba and the Spanish La Vanguardia, combined the three papers into
the TVT Publishing Corporation. Roces “would not permit blind loyalty
to any political figure,” and his publications strove for a balanced
tone. The Tribune proudly called itself the “Independent Filipino daily”
and attempted to show both sides whenever practical. When World
War II broke out in Europe, the Tribune presented reports from both
sides as much as possible. Pictorials on both the Royal Air Force and
German paratroops appeared in the rotogravure Sunday Tribune Maga-
zine, for example.!

The Tribune treated its readers to several daily features. Seven cen-
tavos bought you an average of twenty pages, among which were the
witty and popular columns of Amando Dayrit (“Good Morning Judge”)

1. Discussion of the Tribune’s prewar history based on Jose Luna Castro, “Press,” in
Gloria Feliciano and Crispulo ]. Icban, Philippine Mass Media in Perspective (Quezon City:
Capitol Pubishing House, 1967), p. 10; John A. Lent, “Philippines” in John A. Lent (ed.)
The Asian Press’ Reluctant Revolution (Ames, lowa: University of lowa Press, 1971), p.
202; Carlos P. Romulo, I Walked With Heroes (New York: Holt, Rinehart and Winston,
1961), p. 181 et seq.; Luis Serrano, “History of the Manila Times,” Philippine Colophon,
March-June 1966, p. 13. See also Amada Tipace-Valino, “The Roces Family and Philip-
pine Journalism,” Mr. and Ms., 19 March 1985, p. 27-28 for Roces’s ideals.



46 PHILIPPINE STUDIES

and Rafael Roces (“Thorns and Roces”—although in 1941, perhaps
tired of the pun, it became “Thorns and Roses”). Readers could air
their views in “The Public Pulse.” It made for interesting reading when
readers battled it out in that space, especially if they were prominent
personalities. At times the debates became personal, such as that
between General Jose Alejandrino and General Paulino Santos, over
the defense policy of the Commonwealth. Reflecting life in the pretel-
evision era, the Tribune published the daily radio schedules of all Manila
stations, and the movie section and society page enjoyed star billing.
Various other entertainment features, plus the sports page and busi-
ness news gave the paper wide appeal.

On Sundays, the price went up to fifteen centavos, but it bought
eighty-eight pages. There were twenty-four pages of news, plus a forty-
eight-page magazine filled with photographs, fashion and home tips,
and columns (“From My Nipa Hut” by Mang Kiko, the pseudonym
of Francisco B. Icasiano, and “Pagoda Views”). The rest of the pages
were supplements and ads.

But the strength of the paper was in its writers and their independ-
ent stance. Many were rebels from the Herald, who had become dis-
satisfied with its policies and its closeness to President Quezon. Because
of this, the Tribune also gained the reputation of being the “news-
paperman’s newspaper.” Carlos P. Romulo had been the first editor
of the Tribune, but he and two others rejoined the Herald later. In 1941,
the Tribune had two associate editors, David T. Boguslav and Jose P.
Bautista, both veteran newspapermen. Aside from Rafael Roces and
Amando Dayrit, the Tribune also had writers like Armando Malay
(former Collegian editor), Roberto Villanueva, Celso Cabrera, the Grau
sisters (Consuelo and Corazon) and Pablo Viray.?

Quezon attempted to win the Tribune over to his side in order to
tone down some of its criticism. He lambasted the paper on the Senate
floor, “bought off” Romulo and Mauro Mendez, and even invited Don
Roces aboard the presidential yacht, Casiana, knowing that Roces liked
fishing. The Tribune, however, remained unaffected, and lived up to
its name.*

2. Survey of Tribune issues, 1940-41.

3. David Boguslav, “Recollections of Thirty Years of Philippine Journalism,” Fookien
Times Yearbook, 1956, pp. 51-52, 82; Armando J. Malay, “Boguslav of Brooklyn,” Dead-
line, October 1953, p. 6; interview with Armando Malay, 17 August 1983.

4. Jose G. Syjuco, “The Press of the Republic of the Philippines: Its Role and Activi-
ties” (thesis for National Defense College of the Philippines, Fort Bonifacio, 1968), p. 27.
After Romulo left, Fernando Maramag took over as editor; when Maramag died, Bo-
guslav and Bautista took over as co-editors. (Malay, “Boguslav of Brooklyn,” p. 6).



THE TRIBUNE 47

The Tribune's reputation won for its Sunday issue a circulation of
70,000 in July 1941. That was a record for newspapers at that time and
the management treated the staff to a whole day excursion and picnic,
with games. The regular weekday editions averaged 35,000 a day,
which was, for Manila at that time, a large circulation®

The Tribune covered the war in Europe using the wires of the
Associated Press and United Press, and utilizing maps to the fullest.
The Sunday Tribune Magazine carried a running comparison of the
current war with what had happened in World War I, and maximized
use of photographs. As the war fever reached the Philippines, the
symbol of resistance against the Tripartite Powers, an eagle superim-
posed on a “V,” with the motto “Keep ‘Em Flying” made it to the
front pages of the Tribune, for morale purposes. Weekly news from the
mobilization camps of the Philippine Army kept readers in touch with
the build-up of national defense, as did pictorials on Filipino troop
training. An anti-Japanese and somewhat pro-US tone was apparent,
though not as strong as that carried by the Bulletin or the Herald. Roces
had never been an out-and-out supporter of the Americans.®

Others were watching the success of the Tribune, however, and
viewed its independence in a different light. The Japanese consulate
in Manila kept tabs on the paper, and in 1936 wrote Tokyo that the
paper was “being pro-Japanese.” The consulate sponsored a series of
articles on Japan in the Tribune in late 1935. The next year, also through
the Tribune, it sponsored a female popularity contest, the prize being
an all-expense-paid trip to Japan. In their periodic reports to Tokyo,
the consul and his staff noted that Joe Bautista was approachable by
the Japanese. Icasiano was a known Japanophile, having edited and
published Oriental Art and Culture, as well as Roberto Villanueva, who
had studied in Japan.

But these reports were sent prior to the Sino-Japanese war, and in
1941 the Tribune staunchly supported the national defense efforts. The
war which everyone expected came sooner than anyone could predict,
however. The Tribune, adhering to the prewar custom of no work on
Sundays, did not have a Monday issue, and thus was scooped on
Monday, 8 December 1941, when the war broke out.

5. Sunday Tribune Magazine, 3 August 1941 has photographs of the party, pp. 30-31;
Clod Leones, “The Press During the Japanese Regime,” Examiner, 1 July 1963, p. 6,
estimates daily circulation at between 30,000 and 40,000.

6. See, for example, Tribune and Sunday Tribune Magazine issues for August-Septem-
ber 1941. On Roces’s stand, Malay interviews, 17 August 1983, 23 February 1984 and 22
June 1984.

7. Grant K. Goodman, “A Sense of Kinship: Japan’s Cultural Offensive During the
1930s,” Crossroads, June 1983, p. 56.



48 PHILIPPINE STUDIES
THE TRIBUNE AT WAR

The Tribune's first wartime issue heralded the coming of war in
banner headlines: U.S. DECLARES WAR ON JAPAN; NICHOLS FIELD
RAIDED. The December 9 issue, marked the beginning of an aggres-
sive coverage of the war and its effects in Manila. One reporter
remembered: “Everything was topsy-turvy. . . . From that time on it
was a terrific experience. Everybody had to pitch in.” Reporters covered
their beats (Armando Malay, covering the courts, remembers the flood
of marriages that swamped the Justices of Peace), but in addition were
called on to cover various events as they happened. The people’s
reaction to the air raids, the government’s steps to provide for civil
defense, physical damage to buildings, experiences of the survivors of
the ill-fated S.S. Corregidor, and even the personal experiences of the
reporters themselves were culled and put into print. Everything seemed
to be happening at the same time, and the Tribune's staff was hard
pressed to keep up with the events and report them to the public.?

But it was war, and there were restrictions. American correspon-
dents went to the field to report from the front lines, and stringers
phoned in stories from the provinces, but USAFFE censors sat on stories
or blue pencilled them liberally. The Commonwealth and USAFFE issued
their own communiques, which were the only authorized sources of
information relating to the government and the military. Major
LeGrande Diller, MacArthur’s public relations officer, arranged for
two press conferences daily. Guidelines were issued such as restric-
tions on photographing anti-aircaft defenses.’

Dependence on MacArthur's communiques painted an optimistic
picture, and since reports were censored defeats were not mentioned.
Filipino heroism was extolled, Japanese losses were emphasized, and
Roosevelt’s promises of aid on the way were repeated. At the battle-
front, it was either “the situation remains unchanged,” or, if Japanese
troops had landed, “our troops have more than held their own. . . .
Our troops behaved well.”?

While reporters sympathized with the necessity of censorship to
protect military secrets, one correspondent complained about the
“inefficiency, inconsistency and lack of understanding with which

8. Tribune, 9 December 1941; Malay interview, 17 August 1983.

9. Qlark Lee, They Call It Pacific, (New York: Viking Press, 1943), p. 36 et seq; Com-
munique, 11:00 AM, 9 December 1941 in Press Releases of the C-in-C’s [MacArthur]
Daily Communiques.

10. Communiques for 4:00 PM, 20 December; 5:00 PM, 22 December; 11:00 AM, 24
December 1941, in Press Releases.



THE TRIBUNE 49

censorship was administered.”!! Sometimes the communiques were
not truthful at all. On 11 December, a major victory was reported in
Lingayen Gulf, where Philippine Army units had repulsed a major
Japanese landing. The afternoon communique announced that “the
detachments that landed on the Lingayen coast are being disposed of.
Mopping up operations are in progress.” The truth was, there was no
landing. The soldiers had simply fired at an unidentified boat.’?

It was thus a surprise for the population of Manila to learn that
their city had been declared an open city, that military units were
pulling out and that Japanese units were knocking at their door. More
bombings occurred, and the office of the DMHM (Debate-Mabuhay-
Herald-Monday Mail), the TVT’s rival chain, was hit and destroyed.

It seems the Tribune was still trying to present both sides when it
could. On 11 December, probably before the censors could cut it out,
the paper carried a story on Japan’s War Aims as stated by a spokes-
man in a Japanese radio broadcast picked up by the United Press’s
Manila listening post. “The war that has just commenced,” stated
commentator Hori, “is a natural outcome of continuous machinations
of the US and British Empire aimed at disrupting the peace and order
of East Asia.”?? Little was it known that the Tribune would carry many
more articles like this in the next three years.

As it gradually became evident that the Japanese would occupy
Manila, the Tribune began toning down its references to the Japanese.
Instead of using “enemy” or “Japs,” the Tribune began using “Imperial
Forces” instead. Tribune staffers, afraid that their files might be used
against them by the Japanese, burned what they could. The TVT offices
on 30 and 31 December looked like scenes “straight out of Dante’s
Inferno.”*

On 1 January, Japanese troops bivouacked at Parafiaque, and several
press men went over to interview them. While most were after exclu-
sive stories, several of the reporters also petitioned the Japanese to be
allowed to continue publishing. By that time, though, it seems the
Japanese had already decided to take over the TVT chain. As soon as
they entered Manila on 2 January, they seized and padlocked the offices

11. Lee, They Call it Pacific, p. 40.

12. Communiques for 7:30 AM and 4:00 PM, 11 December 1941, in Press Releases;
John Toland, But Not in Shame (New York: Signet Books, 1961), p. 104; interview with
Brig. Gen. Luis Villareal (ret.), 25 September 1985. He was executive officer of the 21st
Field Artillery, which did the firing.

13. Tribune, 11 December 1941. Further Tribune citations will not be noted if date is
given in text.

14. Malay interview, 17 August 1983; Armando . Malay, Occupied Philippines (Manila:
Filipiniana Book Guild, 1967), p. 30.



50 PHILIPPINE STUDIES

of the Bulletin and the Free Press. The Tribune alone came out that day,
calling for prudence on the part of the population.’®

The next day, 3 January 1942, the Tribune was still free, but cau-
tious. JAPANESE TROOPS ENTER CITY, it headlined, still carrying many
of its prewar features. “Good Morning Judge” was still on the front
page, as was the weather. The news, although not very welcome, was
reported straightforwardly and there was even a notice from the
American High Commissioner’s office urging businesses to open. But
the issue was only two pages, and cost ten centavos. Two days later,
the price dropped by half, and there were four pages, but the Tribune
was issued in tabloid format, and was full of warnings and proclama-
tions. The popular columns were gone. Rafael Roces and Amando
Dayrit had left the paper to join the guerrillas. Dave Boguslav, an
American national, was incarcerated with the rest of the enemy na-
tionals. Joe Bautista continued to be listed as editor of the Tribune, but
it was now under the eyes of the Japanese.

By 5 January, the first censors had entered the Tribune offices. The
staff was shocked when one of them, apparently tired from a long
hike, took his shoes off and asked for a basin of water, and then and
there washed his feet for all to see. A certain Mr. Isogai took charge
of censoring the paper, and stayed in the office till the paper was put
to bed.’®

Why Roces allowed the Japanese to use his paper has been debated.
Armando Malay states it was the “policy of the Roces family not to
fight.” Others on the staff believed that Roces was for collaboration at
that time, that he and Pedro Aunario of La Vanguardia believed in the
might of the Japanese. Others felt that because the TVT was Roces’s
life, he could not bear to have it shut down or leave his hands. Mauro
Mendez, who had been editorial writer for the Herald, wrote that the
newspaper was “the mainstay of the family fortune. The old Roces
had fastened all his interests upon it.”"

For the first three weeks, the paper was under Japanese civilian
control. In the third week, the Japanese Army’s Propaganda Corps,
the Sendenbu, took over. The paper was still Roces’s, except that he now
had no control over it. The staff remained largely intact, and “Inde-
pendent Filipino Daily” continued to fly in the staff box, but the paper

15. Eliseo Quirino, A Day to Remember (Manila: Benipayo Press, 1961), p. 52.

16. Malay interview, 17 August 1983. Letter, Capt. Junsuke Hitomi to Motoe Terami-
Wada, 16 September 1978, fixes the date of entry of the Sendenbu personnel (translated
copy with author). Capt. Hitomi (then a lieutenant) was with the Hodobu.

17. Malay interviews, 17 August 1983 and 23 Feb. 1984; Sylvia Mendez-Ventura,
Mauro Mendez: From Journalism to Diplomacy (Quezon City: UP Press, 1977), p. 91.



THE TRIBUNE 51

had changed. It was no longer independent. It was now conquered
and controlled. Never again would it recover its prewar standing.

JAPANESE POLICY AND CONTROL

The Japanese military plan of conquest was accompanied by a plan
of political, economic and cultural control. In February 1942, Military
Order Number 2 set the major lines along which the Philippines would
develop, including the propagation of Filipino culture (to develop the
Asian spirit in the Filipino), the spread of the Greater East Asia Co-
Prosperity Sphere concept, the introduction of Japanese culture and
language, the diffusion of vocational and elementary education, and
the promotion of love of labor.!®

Control of information was basic in achieving these objectives.
Accordingly, the Japanese Military Administration on 7 February issued
a proclamation requiring all publications to secure a permit before
they could publish. Censorship was mandatory, and anyone who
violated the rules would “be punished in accordance with the Military
Laws.” The Tribune, of course had been subject to direct censorship
since the Japanese entered Manila."

Information was also to be controlled at the source. Jorge B. Vargas,
Chairman of the Executive Commission, instructed government offi-
cials and employees that all press releases, statements, notices and
interviews intended for publication required the approval of the
Director General of the Japanese Military Administration. Henceforth,
any news had to be submitted to Vargas’s office, which would then
forward the drafts, with their translations, to the Japanese. The Bureau
of Communications took Vargas’s letter seriously and required every
employee to read and initial the circular propagating it. Employees
were warned that “anyone found disobeying these instructions may
be separated from the service.”?

In addition to direct censorship, long-range propaganda plans were
drafted and put into effect. The Japanese authorities believed that “the
cultural standard of the Philippines was comparatively higher than
other members of the Co-Prosperity Sphere” because of the American
educational system.?! Thus, these plans had to be well-thought out.

18. Official Journal of the Japanese Military Administration, Vol. |, p. 14.

19. Proclamation, 7' February 1942, in Journal of the Japanese Military Administration,
Vol. 1, p. 12. (This proclamation was also published in the Tribune, 8 and 9 February
1942)

20. Vargas’s letter, 9 May 1942, quoted in Bureau of Communications Circular No. 4,
16 June 1942, in Japanese Occupation Papers (UP), Folder 35.

21. Hitomi letter to Terami-Wada.



52 PHILIPPINE STUDIES

Within the occupation army was the Sendenbu, or Propaganda Corps,
which was responsible for the creation and execution of propaganda
plans, as well as the neutralization of enemy counter-propaganda.
Because of the unsavory connotation of its name, the Sendenbu became
the Hodobu, or Department of Information in August 1942.2

Hodobu members were professionals in their respective fields—
journalists, painters, movie technicians and so forth. The organization
was based on a similar group in the Nazi Army, which had been
successful in Europe. However the Hodobu group that went to the
Philippines had been hurriedly pulled together on the eve of the war.
About four or five members had been to the Philippines before and
could speak Spanish and Tagalog. The entire group, under the com-
mand of Lieutenant Colonel Tomoshige Katsuya, comprised eleven
officers and around eighty civilians, with several soldiers attached.
Initial instructions of the Hodobu were to seize newspaper companies
and reopen them as soon as possible under their control, to spread
propaganda, seize and control radio stations and all radio broadcast-
ing equipment, and reopen movie theaters as soon as possible. The
unit landed with the Japanese forces in Atimonan, and immediately
began distributing leaflets to Filipinos they met (including, on one
occasion, looters in an abandoned town). They arrived in Manila on
5 January 1942 and immediately took steps to further the propaganda
efforts.?

The ultimate aim of propaganda was to “facilitate the defense of
the Philippines and the operation of the Army administration,” ac-
cording to the propaganda plan of 10 June 1942. In line with this,
cultural propaganda was to be carried out with the related aims of
freeing the Filipinos from dependence on America, allying them with
the Greater East Asia Co-Prosperity Sphere, encouraging them to
cooperate with the army, and promoting perseverance in the occupa-
tion. Specifically, the Hodobu was to emphasize that America was
responsible for starting the East Asian War, clarify the war aims of
Japan, disclose the history of the clever oppression and exploitation of
the Philippines by America, emphasize the ideals of East Asian Co-
Prosperity, and thoroughly drive home the strength of Japan and the
fact that the Japanese Army was an Imperial Army. At the same time
it was to publicize the decline of the British and American position

22. Terami-Wada, Motoe, “The Cultural Front in the Philippines, 1942-1945: Japa-
nese Propaganda and Filipino Resistance in Mass Media” (unpublished thesis, UP
College of Arts and Sciences, 1984), p. 107; interview with Capt. Junsuke Hitomi, 6 June
1985 (in Kyoto).

23. Ibid.; Hitomi interview.



THE TRIBUNE 53

and emphasize the futility of dependence on America and resistance
to Japan. It was also to emphasize the necessity of diligence and effort
in the building of the Philippines, and thoroughly propagate the policies
of the Army.*

In 1943, the plan emphasized the same basic points but placed more
stress on the inevitability of a Japanese victory and stimulating greater
cooperation with the military administration and the Greater East Asia
Co-Prosperity Sphere. “Lingering American concepts must be de-
stroyed,” and the guerrillas should be convinced of the futility of
resistance. “Thorough indoctrination” was deemed necessary to in-
form the public of the “true” situation. In addition, the propaganda
officers were instructed to “make every effort to build up a sense of
confidence in the Japanese Army among the people. At the same time
they were to attempt to strengthen the people’s determination to win
the war.” Spreading the Japanese language also became part of the
propaganda plan.2®

In 1944, with the Philippines independent in name, the plan still
contained the same basic thrusts, except that there also was an added
item: cooperation with the Laurel government. With the war turning
for the worse for the Japanese, and a majority of Filipinos either
supporting the resistance or else not participating actively enough in
Japanese and government programs, the Hodobu plan stated: “The
Philippine people must be convinced that they cannot remain aloof
when all the nations of the world are in the midst of the present
upheaval.” This policy resulted in an increase in articles and editorials
condemning fence sitting. Furthermore, “in this second year of inde-
pendence, Filipinos must strive to improve conditions within the
country. We must make it clear that the present pressing duty of the
Filipinos is to establish peace.” This was passing the buck and ne-
glected entirely the effects of the Japanese military and economic
policies, which gave rise to the worsening conditions in the country.?

24. Watari Group [14th Army] Plan of Propaganda, 10 June 1942 in Allied Translator
and Interpreter Service (ATIS), Enemy Publication No. 167, Discipline of Imperial Troops
in the Philippines, and Army Propaganda Measures, 12 March 1944 (mimeographed),
p. 6. Japanese goals and directions, gleaned from the publications only, can be found in
Victor Gosiengfiao, “The Japanese Occupation: The Cultural Campaign,” in Cynthia
Lumbera and Teresita Maceda (eds.), Rediscovery (Quezon City: National Bookstore,
1977), and Rafaelita Soriano, “The Japanese Occupation of the Philippines, with Special
Reference to Propaganda, 1941-1945” (Ph.D. dissertation, University of Michigan, 1948).

25. Watari Group Propaganda and Pacification Plan, 29 December 1942 in ADVATIS
Enemy Publications No. 343, Reports on Counterintelligence, Propaganda and Fifth
Column Activities in the Philippines, 1945, pp. 5-6.

26. Watari Group Propaganda Plans for January 1944, in ibid., pp. 53-60.



54 PHILIPPINE STUDIES

Propaganda was to make the most of the amnesty orders, and the
Hodobu members were insructed to “counteract American notions of
freedom and hedonism, and instill in its place a spirit of true, hard
labor.” Focus was also to be given to increased production of food
stuffs, and the ideal of self-sufficiency was to be promoted, as were
the various economic plans of the Laurel government.?

The anti-American line, which apparently had not been effective,
was to be strengthened by bringing to light “the tyrannical acts of the
United States at the time of the Philippine-American war. . . . All
possible means will be used to build up anti-American feeling.”?

The various other propaganda lines evident in the Tribune were all
logical corollaries which stemmed from the basic policy plans. They
were building Japan up as a leader of Asia, emphasizing Japanese
culture, turning back to traditional Philippine culture and nurturing
nationalism, portraying the evils of western and especially American
culture. But the Hodobu had failed to reckon with the true Filipino
culture and experience. The 1943 propaganda plan suggested: “We,
too, must come to understand the Philippines.”? Some Japanese took
this seriously, but it apparently did not go very far beyond individual
action.

The result of these plans brought forth half-truths, distortions and
even outright lies. To prevent the Filipinos from learning what was
being reported in the outside world, the military administration
banned listening to shortwave broadcasts and required radio sets to
be reconditioned so they could not receive Allied shortwave broad-
casts. Naturally, all ties with the prewar news agencies, the Associated
Press, United Press, and Reuters were cut. All foreign news came via
the Japanese news agency, Domei. Further control of information
dissemination was the registration of all mimeograph machines and
typewriters.®

The press, and especially the Tribune, was expected to play a major
role in the projection of propaganda. The local press was keyed to
policies followed in Japan, the ideals of which were summarized in a
little booklet, Our Mission Today, written by Hidezo Kaneko, of the
Manila Shimbun-sha (Manila Newspaper Company).*!

Kaneko lambasted the American press, stating that it overempha-
sized profit, was controlled by the Jews (instead of journalism, it became

27. Ibid,, p. 54. .

28. Ibid.

29. Ibid., p. 7.

30. Tribune, 27 May and 25 July 1942, 10 January 1943.

31. Hidezo Kaneko, “Mission of Journalism,” in Hidezo Kaneko and Kozo Kaito,
Our Mission Today (Manila: Nippon Bunka Kaikan, 1943).



THE TRIBUNE 55

“Jewnalism”), and Freemasons (who adopted the “Three ‘S’ Policy”—
sports, screen and sex—to “weaken and enslave the people of the
world”). American journalism was irresponsible and sales and scoop
oriented, to the detriment of the country’s fighting spirit.

The Japanese press, on the other hand which was to set the example
was seen as a weapon, “not different from a machinegun or an air-
plane.” In the New Order of journalism, “newspapermen’s duties and
work are no longer different from those of the armed forces. The only
distinction lies in the use of the sword and the pen. . . . The papers
daily published are intended solely for the benefit of the state.” The
press must “supply the public with impartial and unbiased news”
which was independent of capitalists and politicians, but which must
not contain news that would endanger the nation and its people. “The
more the paper is intended for national purpose, the more it sells,”
wrote Kaneko. The journalist was to assure this by using techniques
to arouse the interest of the public, even if the news was not particu-
larly interesting but was important in making government policies
understood. Rather than being an impassioned observer, a mirror to
present realities, the press could and should serve as a lens to focus
issues and direct people down the right path being propagated by the
Japanese government.

‘Lieutenant Colonel Yoshio Nakashima, successor to Lt. Col. Katsuya
as head of the Hodobu, stated: “The irresponsible, licentious liberty of
the press and of speech so often misunderstood in the past for ‘free-
dom of the press’ has no place in the scheme of things. Our policy is,
very emphatically, not to stifle or to curtail freedom of speech or of
the press but, on the contrary, to encourage and give support to the
formation and expression of a conscientious and constructive public
opinion in the Philippines.”3 This, of course, was part of the propa-
ganda scheme and did not reflect the realities of censorship and other
control methods so obviously in use.

Pedro Aunario, the “old man of Philippine journalism” and editor
of the La Vanguardia summarized the Philippine press in the New
Order (but conveniently overlooked the realities):

1. It reconciles the objectives of commercial advertising with the
ideals of the state or nation without sacrificing the public wel-
fare to the interest of a particular commercial enterprise or in-
dividual.

2. There does not reign the old rivalry between journalistic enter-
prises.

32. Tribune, 23 October 1942.



56 PHILIPPINE STUDIES

3. It renders a higher service to the public morality by not publish-
ing in its pages scandalizing events like detailed stories of sen-
sational crimes, robberies and murders that present the seamy
and degenerated side of humanity.

4. It promotes national unity by banning from its pages articles
that are politically partisan or fanatically sectarian or religious,
and at the same time, giving importance to the section for letters
from the readers to discuss matters of general interest.

5. It is an effective instrument for the diffusion of culture by fre-

quently sponsoring literary and musical contests.

It develops mental dynamism in the youth.

It is equally interested in promoting the physical vigor and the

spiritual strength of the people.

8. It is a great force in the task of correcting the frivolities and
vanities which the materialistic American civilization left im-
pressed on our character.

9. Being in daily contact with the people, it is the best source of
sound principles with which to nourish the heart and the mind
and constitute a force for a sound collective discipline.

10. With more effectivenes than the radio, the pulpit, the stage and
screen, and other agencies of information, the present Nippon-
Philippines press is the best advocate of New Asia.®

No

Occasionally, the Japanese would try to play down their censorship
of the newspapers: “Press censorship under the military is not quite
as distressing as it may seem to many. Except for the fact that the
articles are gone over every night by the members of the Department
of Information of the Japanese Military Administration, the publica-
tion of the Tribune, together with its sister papers, the Vanguardia and
the Taliba, goes on in its normal way.” President Laurel also publicly
rationalized that “censorship is only a limitation of the freedom of the
press, not suppression.” The Japanese even tried to inculcate a sense
of freedom by claiming that self-censorship was in effect, but every-
one knew, and the Japanese themselves admitted, that the censors
checked copy nightly.

To give a guise of normalization, and also to consolidate control,
the Chief of the Department of Information, Japanese Army, in Tokyo,
ordered the Tokyo Nichi Nichi Shimbun-sha and the Osaka Mainichi
Shimbun-sha, sister papers and the foremost newspapers in Japan, to

33. Pedro Aunario, “The New Era and Philippine Journalism,” Philippine Review,
April 1943, p. 38. F. B. Icasiano, “The War and the Press,” Philippine Review, March 1944,
echoes the call for a directed press.

34. Tribune, 5 January 1943 and 28 November 1943; Lent, “Philippines,” p. 203.



THE TRIBUNE . 57

form an umbrella newspaper company to manage all newspapers in
the Philippines. The civilian company, called the Manila Shimbun-
sha, was to absorb existing Japanese newspapers and take control of
all others, but all operations, capital and staff members “shall be under
the supervision of the Army.” Preparations for the transfer of manage-
ment and date of inauguration were also to be worked out with the
military administration.®

The Tokyo Nichi Nichi and Osaka Mainichi, which had a Manila
bureau before the war and had published a special Commonwealth
issue for the Philippines in 1935, made plans and, on 9 October,
dispatched a team to Manila. The team was surprised that the Military
Administration had made no preparations. The military officials
claimed ignorance of the order.

Maj. Gen. Takeji Wachi, Director General of the Japanese Military
Admninistration, issued Military Administration Order No. 63 on 12
October which entrusted the operation of the TVT chain and the Ramon
Roces Publications to the Osaka Mainichi, while maintaining the Fili-
pino staff. Eight days later, Military Administration Orders Nos. 69
and 70 were issued, expanding the responsibility of the Osaka Main-
ichi to include the Manila Nichi Nichi Shimbun-sha, Davao Nichi Nichi
Shimbun-sha, Sunday News Co., Bicol Herald, Manila Bulletin, Free Press,
Carmelo and Bauermann Printing Plant, Creed Printing Plant, and
Philippine Education Company. The Army was to buy all these
companies (“the amount of money to be spent for this purchase shall
be decided later”) before turning them over to the new Manila Shim-
bun-sha.¥

The formal inauguration of the Manila Shimbun-sha was held in
the offices of the Tribune. The Japanese newspapermen and managers,
military officials and Filipino staff were all present as Alejandro Roces
was presented with a check, drawn on the Bank of Taiwan, formally
marking the purchase of the TVT by the Army. Roces received the
check with misty eyes. The newspaper was Roces’s life, and he could
not accept the sale. He never cashed the check, but he never returned
to the TVT office again.®®

35. Mainichi Shimbun-sha, Tozei Namboku [The Four Directions] (Tokyo?: Mainichi
Shimbun-sha, n.d.), p. 92. Newspaper management in occupied Southeast Asia was
assigned to different companies: Java was placed under Asahi Shimbun, Burma under
Yomiuri Shimbun, Malaya, Shonan [Singapore], Sumatra and North Borneo under the
Domei News Agency and a conglomeration of small newspaper companies. (Tribune, 1
November 1942). '

. 36. Ibid,, p. 93.
37. Ibid., p. 94.
38, Malay interviews, 17 August 1983, 23 February and 22 June 1984.



58 ' PHILIPPINE STUDIES

The Manila Shimbun-sha ostensibly marked the shift of newspaper
control from military to civilian hands. Publicly, the company was to
further clarify “the invulnerable position of the Nippon Empire” and
to make “more thoroughly understood the purport of the Military
Administration in the Philippines, and to propel with greater force the
materialization of the New Philippines.” The 10 September directive,
though, kept operations and finances of the Manila Shimbun-sha under
the supervision of the army. The censors, in uniform, came in every
evening and checked copy nightly. In case of trouble, erring reporters
were called to Kempeitai headquarters at Fort Santiago.*®

The old Tribune files had to make room for photographs of the New
Order. Malay, designated librarian with the loss of his beat, had to
clear the photo files to make way for new material. Photographs of
prewar weddings gave way to photographs of the Japanese Emperor
and other ranking officials. These were not ordinary photos. One had
to be reverent to them, or else be reprimanded for carelessness.

All finances were apparently provided by the Japanese Military
Administration, and managed by the Manila Shimbun-sha. As a result
there were fewer ads, a far cry from the prewar newspaper. And yet
the Manila Shimbun-sha claimed its operations were not in the red
until mid or late 1944.4

With the declaration of Philippine independence on 14 October 1943
the Manila Shimbun-sha changed its name to Philippine Publications
to reflect the change. But the staff and purposes remained the same.
The Hodobu continued to censor the paper directly, and issued direc-
tives. One such directive, issued in December 1943, ordered the
publication of a speech of General Kuroda, third Commander-in-Chief
of Japanese Forces in the Philippines, as well as photographs high-
lighting Japanese military might. “The contents of the newspaper will
be controlled,” (as if they weren’t already!) “in order to increase their
popularity and to make certain that they are catering to the interests
of the people,” the directive continued. “One group of reporters will
travel around to all districts and report on the developments in those
districts since the establishment of independence and on the people’s
cooperation with the new Philippine government.” The same direc-

39. Tribune, 1 Nov. 1942. Malay once wrote an article on the courts which had some
inaccuracies. He was asked to report to Fort Santiago and the Kempeitai told him to see
Laurel, then Commissioner of Justice (Malay interview, 17 August 1983, 27 December
1986).

40. Malay interviews, 17 August 1983 and 23 February 1984, 27 December 1986.

41. Mainichi Shimbun-sha, Tozei Namboku, p. 95.

42. Propaganda Plan for 1944, in ADVATIS, Enemy Publications, p. 57; Malay inter-
view, 17 August 1983.



THE TRIBUNE 59

tive also stated: “Our control over Filipino reporters must be increased
to insure their cooperation with all our plans.” Obviously the report-
ers were recalcitrant.

Laurel may have been displeased with continued Japanese control
of the press after the independence ceremonies, when in a press
conference in November 1943, he stated: “The Filipino people must
have their own press, especially since the Philippines is now free and
independent.”®® However, he does not seem to have taken concrete
action to alleviate the control of the press. Instead, he maintained
control of news sources in the government by creating, in January
1944, the Board of Information which was tasked with controlling,
directing and supervising “all information and publicity activities of
the government.” Among its specific tasks was the establishment of
“a more intelligent and enlightened public opinion and thus bring
about complete restoration of peace and order, popular cooperation
with the government, and accelerated national rehabilitation and
reconstruction.” Laurel had his own ideas on how to run the govern-
ment, and perhaps was also dissatisfied with the prewar press. Hence
the creation of this board. Appointed to head it was Arsenio Luz,
who had been in charge of the Manila Carnival before the war. The
executive officer was Vicente J. Guzman, of the Tribune ,who also was
a member of the KALIBAPL.#

THE TRIBUNE STAFF

The Tribune staff was inherited by the Japanese almost intact.
Boguslav was interned along with the other American civilians, but
strangely his name was still carried in the staff box for the first few
months of 1942. Amando Dayrit continued writing “Good Morning
Judge” until around 6 January 1942. After that he left the paper and
joined the underground. Rafael “Liling” Roces never wrote his col-
umn under the Japanese. He, too, left the paper and joined the “Free
Philippines” resistance group.*

The rest of the staff had little choice. Armando Malay had to keep
his job because he had a family to feed. He couldn’t join the guerrillas
because he had no training, and he doubted that he could survive
guerrilla life.

43. Tribune, 28 November, 1943.

44. Tribune, 19 January 1944; Arsenio Luz, “Why the Board of Information,” Philip-
pine Review, March 1944, pp. 14-15.

45. Most of the details of the staff are taken from interviews with Malay, 23 February
1984 and 22 June 1984, and interview with Vicente Barranco, 10 June 1984.



60 PHILIPPINE STUDIES

Alejandro Roces was never strongly pro-American, and, since the
paper was his life, he opted to cooperate with the Japanese in the
beginning. A number have said that he was impressed by the Japa-
nese. But after the Manila Shimbun-sha was formed and he was given
the check, he grew embittered. His idea was simply that the Japanese
could use his paper and presses, but he would never sell. The bitter-
ness and sadness in him from the Japanese take-over, as well as the
assassination of his son and daughter-in-law at the gate of his house
in 1943, led him to suffer a heart attack, from which he died. After
his death, Joaquin, his son, became an ordinary employee in the Manila
Shimbun-sha, with no special privileges.*

Joe Bautista, titular editor of the Tribune, had no say over editorial
policy, and simply went through the routine of putting the paper to
bed every night. The “genial, roly-poly, cigar-smoking” Bautista was
famous for having been the first reporter in the Philippines to cover
news using a plane. He had developed the prewar provincial news
section and rose from the ranks to become prewar associate editor.
Despite his experience, his role was now just mechanical. He, along
with Francisco B. Icasiano, went to Japan in 1943 to attend a confer-
ence of journalists in Tokyo, and wrote a short piece on his impres-
sions of this trip for the Philippine Review. An article on Prime Minister
Hideki Tojo’s visit to the Philippines published in the Tribune carried
his byline, but whether he actually wrote it, or was forced to write it,
is not known.¥

More influential than Bautista was Icasiano, the editor of the pre-
war Sunday Tribune Magazine, who “carried much weight” not only
with the Japanese but with the Roces family as well. He was a well-
known writer before the war (his weekly column, “From My Nipa
Hut” was well read). He had also co-edited the periodical Oriental
Arts and Crafts as well as an anthology of Quezon’s speeches. Icasiano
was a Japanophile and had gone to Japan in April 1939 as head of
the First Philippine Culture Tour of the Far East. He was close to
several Japanese, and one Tribune staffer remembered: “We feared
him, but what could we do?” His column remained a regular feature
of the Sunday Tribune Magazine during the occupation, still bylined
“Mang Kiko.” He also wrote another column, “Off and On,” for the
regular Tribune where he wrote as “Maharajah.” Icasiano also is
believed to have written some of the editorials.*®

46. Malay interview, 17 August 1983; Mardial P. Lichauco, Dear Mother Putnam (N.p.:
privately printed, 1949), p.107-109.

47, People of the Philippines vs. Jose P. Bautista, People’s Court Case No. 3525,
Information, U. P. Archives.

48. Malay interview, 17 August 1983; Barranco interview, 10 June 1984; Grant K.



THE TRIBUNE 61

Other literary figures who frequented the Tribune offices were Pedro
Aunario, editor of La Vanguardia, Leon Maria Guerrero (who wrote
occasional pieces under the pseudonym Ignacio Javier) and Aurelio
Alvero.*

The regular staff continued covering their beats in the early part of
the occupation. Armando Malay covered the courts when there were
still stories to be covered. Corazon Grau, society editor, together with
her sister, Consuelo, covered the society news in the column “Brevi-
ties,” and Pedro Hernandez continued covering the sports scene. The
artists, among them Gat and Tony Velasquez (of “Kenkoy” fame),
were occasionally called to illustrate the paper, but with the drop in
the number of pages, these occasions were few. The photographers,
Honesto Vitug, M. Q. Alcantara and others, were likewise given
assignments occasionally, but film was limited and Japanese photog-
raphers were many.*

Other reporters had no beats to cover. Crispin Gonzalez had no
shipping news to report. Vicente Navarro’s beat, the National Assem-
bly, was gone until 1943 (and even then its activities were hardly
reported), and Victorino Lorico’s business scene had dried up. With
news being controlled at the source and a large influx of Japanese
newspapermen taking over active reportage, many of the Filipino
reporters were assigned routine jobs instead. Malay, because he
minored in library science at UP, was designated librarian. Others
became copywriters or proofreaders. Occasionally, they would be given
special assignments to cover specific events, but these were not too
frequent. Others were invited to contribute articles to the Sunday Tribune
Magazine or other magazines, or were asked to deliver talks over the
radio.®

Better off, by circumstance or by choice, were three veteran staffers
and a newcomer to the Tribune. Ernesto del Rosario, Mariano Ma.
Ganaden and Roberto Villanueva were Tribune men who were fa-
vored by the Japanese in being given assignments. Roberto Villanueva
had co-edited Icasiano’s Asian culture magazine and had studied in
Japan for a while. Del Rosario, a police reporter before the war, became

Goodman, Liberator, Vol. I No. 4 (October 1944), p. 12 confirms Maharajah’s identity.
The anthology of Quezon’s speeches is Pedro de la Llana and F. B. Icasiano (comp.),
Quezon in His Speeches, (Manila: State Publishing Co., 1937).

49. Malay interviews, 23 February and 22 June 1984; Barranco interview, 10 June
1984; interview with David Sternberg, 9 May 1978. Interview with David Sternberg, 9
May 1978 confirms Ignacio Javier as Leon Ma. Guerrero.

50. Malay interviews, Barranco interview.

51. Ibid.



62 PHILIPPINE STUDIES

KALIBAP! public relations officer at one time. Vicente J. Guzman, a
Bulletin man, had gone to Japan before the war to cover the Far Eastern
Olympics, and was invited by the Japanese to join the Tribune. The
four were given choice assigments and often had their bylines on the
front page. Guzman went to Japan in 1943, with the first Filipino
delegation to Japan. He was active in propagating the KALIBAPI goals,
and was later taken from the Tribune by Arsenio Luz and placed in
the Department of Information.>?

Two other new faces on the Tribune staff were Vicente Barranco and
Esmeraldo de Leon, both from the Herald, but who had worked for the
Japanese-owned Sunday Informer before the war. Barranco had also
covered the Japanese consulate and was familiar with its staff. Shortly
after the Japanese had taken over Manila, a Mr. Okazaki, member of
the Japanese consulate before the war, approached Barranco to offer
him a position in the Tribune. Being a journalist by profession and
having a family, Barranco accepted. De Leon was probably approached
similarly.®

Most writers seem to have played safe and did not write outwardly
pro-Japanese articles. Sports and society news, of course, posed no
problem, and articles on Philippine culture and history, which the
Japanese encouraged, were nationalistic. But political news, already
controlled at the source, was the domain of a select few, and the
battlefront was off limits to Filipino journalists.

Occasionally the Japanese would add to what Filipinos had written.
Armando Malay was once asked to do a piece on Tojo for a new
magazine, Free Philippines (different from the magazine of the same
name circulating among the guerrillas). He obliged, but wrote in a
tame manner. The Japanese, however, added lines which made the
article strongly supportive of the Prime Minister. When he saw it,
Malay requested that his name be dropped, for it was no longer his
article. The editor replied that he could not remove it. The best he
could do was to change the name. As published, it was attributed to
“A. Marai.”*

Life for press personnel was stable, but like most other fixed-in-
come professions at that time, the pay was insufficient. The Manila
Shimbun-sha supplemented this with rice, but even so it was not

52. Ibid.; Liberator, Osmefia number (1944), p. 24 and Vol. I No. 4 (October 1944), p.
41; People of the Phlhppmes vs. Vicente ]. Guzman, People’s Court Case 1851, Informa-
tion, in People’s Court Records, U.P. Archives.

53. Barranco interview.

54. Malay interview, 22 June1984. The article came out as A. Marai, “Premier Tozyo:
Man of the Hour,” Free Philippines, October-November 1943, p. 27.



THE TRIBUNE 63

enough, and some of the employees had sidelines. They got involved
in small buy-and-sell businesses or opened small shops.®

Other Manila Shimbun-sha employees got involved with the guer-
rillas. Pablo Viray and Dion Castillo-Ynigo were actively involved in
intelligence gathering. Both were later arrested by the Japanese and
executed. Their arrest came as a surprise and shock to most staffers,
who had not known how deeply the two had been involved in
underground operations. Vicente Barranco was connected with the
Sixth Military District, and Malay provided what he knew of the floor
plans of the Tribune offices to one unit.>

The establishment of the Manila Shimbun-sha brought with it the
influx of several professional Japanese newspapermen. All in all, there
were around 150 Japanese staffers from the Osaka Mainichi and Tokyo
Nichi Nichi who came, the bulk being assigned to do editorial work.
About thirteen Japanese took charge of management, and some thirty
supervised printing operations. A banquet was held for Japanese and
Filipino newsmen at the Manila Hotel on 22 October 1942, shortly
after the Manila Shimbun-sha began operating. Col. Nakashima stressed
the role of the press and the importance of cooperation in running the
press. In practice, of course, it was the Japanese who directed the
press.>’

"President of the Manila Shimbun-sha was Masao Matsuoka, long-
time member of the Osaka Mainichi Shimbun-sha and prewar editor
of the Keijinippon in Korea. He became ill, though, and returned to
Japan in early 1944, where he died. He was succeeded by Junji Yamada.
Matsuoka (and later Yamada) headed the editorial section, concur-
rently with Hidezo Kaneko. The managing director was Taro Hirano,
and Tetsubo Ando directed the mechanical section. Fukuichi Fukumoto,
prewar Manila bureau chief for the Osaka Mainichi, played a key role
as general manager of the Manila Shimbun-sha, since he was familiar
with most of the key personalities in the Philippines.5

Placed directly in charge of the Tribune were Emiiru Masatomi,
officially listed as managing editor, and Iwao Matsunaga and Eisa-
buro Kusano, as assistant editors. Masatomi and Matsunaga seem to

55. Barranco interview; Malay interview 22 June 1984.

56. Barranco interview; Malay interview 17 August 1983, 22 June 1984.

57. Tribune, 23 October 1942; Mainichi Shimbun-sha, pp. 95-97. Tozei Namboku lists
the names of Japanese newspapermen who went to the Philippines with Manila Shim-
bun-sha; pp.101-302 contain reminiscences and brief career histories of those who were
in the Philippines.

58. Mainichi Shimbun-sha, Tozei Nambuko; Sumio Makino, “In Memory of Masao
Matsuoka,” Philippine Review, December 1944. The Vargas scrapbooks (Vargas Mu-
seum) contain Christmas cards from Fukuichi Fukumoto from 1935-40).



64 PHILIPPINE STUDIES

have written most of the editorials, and Masatomi (his first name was
Emil, but pressure to Japanize it resulted in its being spelled “Emiiru”)
additionally wrote a daily column, “Our Tomorrow.” With the advent
of independence in 1943, he changed it to “Our Today.”*

Masatomi was American-trained, was easy to get along with and
regularly went out with the Filipino journalists on their drinking jaunts.
One day he remarked, “I don’t think we shall win this war.” The
Filipino writers were shocked, but controlled their emotions lest it be
a trick to reveal their true loyalties.%

Another prolific writer (he wrote essays for the Sunday Tribune Maga-
zine) with long-time Philippine connections was George Enosawa, who
had written a biography on Quezon before the war, From Nipa Hut to
President. He had been active in the Philippine Society of Japan and
had edited its monthly, Philippines-japan.

The other Japanese reporters and correspondents, some recruited
from the Japanese community in Manila, included veterans of twenty
years’ service and some of Japan’s best writers. It was they who covered
the bigger stories and wrote the extremely pro-Japanese articles. They
also wrote the war dispatches.

In addition to those regularly connected with the Manila Shimbun-
sha, the Japanese Military Administration invited some of Japan’s most
prominent novelists and writers, among them Shiro Ozaki, Yojiro
Ishikawa, Hidemi Kon, Ashihei Hino and philosopher Kiyoshi Miki,
to visit and interact with the Filipino intelligentsia.®

CONCLUSION

There was considerable talent on the Tribune staff in January 1942
and it richly deserved the title of “Independent Filipino Daily.” But
the Japanese changed all that when they transformed the Tribune into
a propaganda mouthpiece for the occupation forces. A later article
(Philippine Studies 38 / Second Quarter) will discuss more deeply the
nature of the Japanese control of the Tribune which made it an object
of contempt and the butt of jokes and insults from its Filipino readers.

59. Malay interview, 17 August 1983; Barranco interview; file card on Manila Shim-
bun-sha in Malay files.

60. Tbid.

61. Hitomi letter to Terami-Wada.



	art3.pdf
	38-1-04.pdf

